Jonathan Cook, The Electronic Intifada, 22 July 2009
Силната подкрепа за Израел, изразяваща се в разговори и коментари в Интернет страници, чатове и форуми, Twitter и Facebook не е точно това, което изглежда.
Съобщава се, че израелският външен министър е създал специален таен отряд от платени служители, чиято работа е да сърфират по 24 часа в Интенет и да разпространяват положителни новини за Израел.
Младежите, работещи добре с Интернет, наскоро завършили и демобилизирани войници с езикови умения, са назначени да се представят за обикновени сърфисти, докато прокарват правителствената линия за Близкоизточния конфликт.
„За всички намерения и цели, Интернет е театър в Палестинско-Израелския конфликт и ние трябва да бъдем активната страна, иначе ще сме от губещите”, казва Shturman, който отговаря за проекта.
Съществуването на „Екип за Интернет война” излезе на светло, когато бе включен тази година в бюджета на външното министерство. 150 000 $ са били отделени за първия етап на финансиране, като сумата ще нарастне през следващата година.
Екипът ще попадне под ръководството на голям департамент, който работи с това, което израелците наричат „хасбара”, официално преведено като „публично обяснение”, но по-добре познато като пропаганда. Това включва не само правителствените връзки с обществеността, но и засекретените сделки, които имат министерствата и акумулирани от частни организации и инциативи, представящи израелския образ в печата, телевизията и онлайн.
В интервю тази седмица за израелския бизнес вестник Calcalist, Shturman, заместник директор на департамента за министерския „хасбара” призна, че неговия екип ще работи тайно.
„Хората ми няма да казват: „Здравейте, аз съм от хасбара департамента на израелското външно министерство и искам да ви кажа какво следва”. Нито ще се идентифицират като израелци”, каза той. „Ще се изявяват като нет-сърфисти и като граждани, ще пишат отговори, изглеждащи лично, но които ще се основават на списък, изготвен от външнополитическото ведомство”.
Rona Kuperboim, журналист в най-популярния новинарски сайта на Израел Ynet, осъди тази инициатива, като каза, че тя показва, че държавата Израел е „държава на полицейското мислене”
Тя добави, че „добрите ПР не могат да покажат реалността в окупираните територии по-красива. Деца биват убивани, домовете – бомбардирани и семействата гладуват”.
Нейния материал беше посрещнат с интерес от няколко потребителя, които я попитаха как могат да кандидатстват за работа в този екип на ВнМ.
Проекта се явява формализация на практиката на ВнМ, разработен специално за израелското нападение над сектора Газа през декември и януари.
„По време на Operation Cast Lead ние призовавахме еврейската общност зад граница и с тяхна помощ набрахме няколко хиляди доброволци, които се присъединиха към израелските доброволци”, каза Shturman.
„Предоставихме им справочни и хасбара материали, и ги изпратихме да представят израелската гледна точка в новинарски уебсайтове и проучвания и форуми в Интенет”.
Израелската армия също има един от най-популярните сайтове за видео споделяне на YouTube и редовно качени клипове, въпреки че бяха подложени на критики от страна на правозащитни организации, че подвеждат зрителя от показаното в кадрите.
Shturman казва, че по време на войната министерството се концентрирало върху европейски уебсайтове, където посетителите били по-враждебно настроени към израелската политика.
Elon Gilad, който е шеф на Интернет екипа казал пред Calcalist, че много хора се свързали с министерството по време на атаките в Газа. „Хората просто искаха информация и след това виждахме, че тази информация беше разпространена в Интернет”.
Той предположил, че е било налице широкомащабно правителствено сътрудничество с министерствата за предаване на информация и детайли до десетки хиляди израелски емигранти по света, които да пишат про-Израелските материали на техния роден език за уебсайтовете.
Очаква се новия екип да увеличи тясната координация на министерството с частни пропагандистки групи, giyus.org (Give Israel Your United Support – дай на израел твоята международна подкрепа). Според съобщенията около 50 000 активисти са приобщени в програма наречена МегаФон, като при всяка статия в Интенет, критикуваща Израел, се изпраща съобщение в компютъра на всеки от тях. Тогава от тях се очаква да бомбардират сайта с коментари в подкрепа на Израел.
Nasser Rego, Илам, група базирана в Назарет, следи Израелските СМИ, казват арабски организации в Израел, които редовно са взимани на прицел от хасбара групи. Новия екип ще се опита да създаде такъв модел на работа, че професионално да се постигне повече убедителност.
„...Тяхната цел е ясна, ще се заключава в дискредитиране на тези, които се грижат за човешките права и законите в отношенията с палестинците”.
Когато този репортер призова външния министър, Yigal Palmor, официален говорител, отхвърли съществуването на интернет екипа, въпреки че призна съществуването на длъжностни лица, които отговарят за разработването на тази медия.
Той отказа да коментира кое от казаното от Shturman или Gilad е било неточно предадено на иврит от медиите и каза, че министерството няма да прави нищо срещу тези репортажи.
Израел е разработил усъвършенстван подход към новата медия, откакто стартира кампанията "Brand Israel" през 2005г.
Служители, извършващи пазарните проучвания са убедени, че Израел трябва да показва добри новини за успехи в бизнеса, за иновации в медицината и науката.
Shturman казва, че неговия сайт ще се стреми да подобрява „Израелския имидж на развиваща се държава, която помага за подобряване на околната среда и човечността”.
David Saranga, завеждащ PR на израелската общност в Ню Йорк, водеща в даването на тласък на оптимистични съобщения за Израел, водеше дискусии и доказваше тази седмица, че Израел е в наизгодна позиция спрямо застъпниците на Палестина.
„За разлика от мюсюлманския свят, които са стотици милиони прияърженици, прегърнали палестинската идея, застрашавайки израел, ние сме само 13 милиона”, пише той в Ynet.
Израел трябва да се замисли и да се погрижи за това, че подръжката ни сред младите в Европа и САЩ спада.
През 2007 стана ясно, че външното ведомство е позволило фотография да бъде публикувана в Maxim, популярно щатско мъжко списание, в което жени войници от Израел са снимани в плажни облекла.
===========================================
Jonathan Cook е писател и журналист в Назарет, Израел. Последната му книги са Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan to Remake the Middle East (Pluto Press) и Disappearing Palestine: Israel's Experiments in Human Despair (Zed Books)
No comments:
Post a Comment